Κεφάλαιο Πρώτο: Army Building
Κάθε στρατός έχει τις ιδιεταιρότητές του, τόσο σε στατιστικά όσο και σε τρόπο παιχνιδιού. Μία γενίκευση του τρόπου σχεδιασμού λίστας μπορεί να γίνει, και να ισχύει στην πλειοψηφία των στρατών.
Το παιχνίδι είναι βασισμένο σε σενάρια. Τα τρία σενάρια είναι είτε κατάληψη 3-5 σημείων, είτε άμυνα ενός σημείου ανά στρατό, ή τέλος ολοσχερής καταστροφή μονάδων του αντιπάλου. Κάθε σενάριο χρίζει διαφορετικής αντιμετώπισης στρατηγικά, άρα και διαφορετικής τροποποίησης λίστας. Βεβαίως, το να γνωρίζει κανείς τί σενάριο θα παίξει, και ενάντια σε ποιό στρατό, κάνει τα πράγματα πολύ πιό εύκολα, αλλά σε ένα πιό ανεξέλεγκτο περιβάλλον όπως είναι ένα τουρνουά, οι παράγοντες αυτοί είναι άγνωστοι.
Σε ένα τέτοιο περιβάλλον, η λίστα πρέπει να είναι προετοιμασμένη παράλληλα και για τις τρείς πιθανότητες. Στην κατάληψη πολλών σημείων, πρέπει να έχει αρκετές μονάδες που να μπορούν να καταλάβουν σημεία (scoring), και την ανάλογη κινητικότητα για να τις μεταφέρει εκεί. Στην υπεράσπιση ενός σημείου, θα πρέπει να έχει ομάδες ανθεκτικές που να αντέξουν ότι βρέξει. Στην τρίτη πιθανότητα, αυτή της καταστροφής μονάδων (kill points), στρατοί με λίγες, ανθεκτικές και μεγάλες ομάδες τείνουν να υπερισχύουν. Οπότε, χρειάζεται μία λεπτή ισορροπία δυνάμεων έτσι ώστε να μπορεί η εκάστοτε λίστα να στέκεται σε οποιοδήποτε σενάριο.
Για να γίνει αυτό, χρειάζεται να λάβουμε υπ'όψιν μας τις ιδιεταιρότητες του κάθε στρατού, αλλά κυρίως, τους ρόλους και τις λεπτομέρειες των μονάδων που σκεφτόμαστε να χρησιμοποιήσουμε. Όλα αυτά αναφέρονται πιό περιληπτικά παρακάτω.
1. Καταμερισμός επιλογών.
1.Α. MobilityΔεν υπάρχει αμφιβολία ότι την νίκη στο παιχνίδι την έχει ο στρατός που είναι εξοπλισμένος με "ταχύτητα". Ποιός θα καταλάβει σημεία, όταν η κίνησή του είναι 6, και μειώνεται από difficult ground rolls? Troop επιλογές με infiltrate, scout, και όλες οι επιλογές με μεταγωγικό είναι καλές. "Fast" οχήματα είναι ιδιέταιρα καλά, καθώς μπορούν να εισέλθουν σε 3 inches από σημείο και να στερήσουν το σημείο στον αντίπαλο, τελευταία στιγμή. "Fast" μεταγωγικά, ακόμα καλύτερα καθώς μπορούν να κερδίσουν σημείο αν έχουν Troop μέσα!
Φυσικά, ένας πιό γρήγορος φαντάρος είναι και πιό ακριβός φαντάρος, αλλά είναι το μόνο "upgrade" το οποίο σε καμία περίπτωση δεν πρέπει να αφήσετε εκτός. Είτε σε μορφή μεταγωγικού, είτε απ'ευθείας αγορά μονάδας με γρήγορο τύπο (jump, bike, beast)
1.Β Balance of PowerΤρείς γενικές κατηγορίες λίστας υπάρχουν.
1. Firebase
Κάθε μοντελάκι στο στρατό έχει πεί την τελευταία του προσευχή, έχει κάνει τη διαθήκη, και σίγουρα έχει γράψει γράμμα στη γυναίκα του, γιατί ξέρει ότι θα πυροβολήσει μέχρι να τελειώσουν οι σφαίρες, και αν κάτι τον φτάσει "cry them joylamp". Στρατοί βασισμένοι στη δύναμη πυρός μπαίνουν σε αυτή την κατηγορία. Τέτοιοι στρατοί έχουν το πολύ μία ή δύο μονάδες που να αντέχουν ή/και θέλουν να βρεθούν σε close combat, ενώ το μεγαλύτερο μέρος του στρατού έχει όπλα που χτυπάνε σε μεγάλη απόσταση. Σαφές πλεονέκτημα, η δύναμη πυρός θα εξασθενίσει και το πιό σκληρό καρύδι. Ακόμα σαφέστερο μειονέκτημα, δεν έχει την δύναμη να σώσει τις μονάδες που μπλέκουν σε close combat, ενώ ο αντίπαλος είναι ασφαλής από τα πυρά.
2. Slayer
Αυτού του τύπου τα μοντέλα, δεν ασχολούνται με προσευχές & απογόνους. Σφάζουν τους συγγενείς και φύγανε για μάχη. Οι στρατοί αυτοί εχουν το πολύ μία η δύο ομάδες πυρός, και αυτές συνήθως αντι-αρματικές, καθώς είναι εξειδικευμένοι στο close combat (άρα αρκετά αντι-πεζικό). Βασικό πλεονέκτημα, είναι ότι από τη στιγμή που θα φτάσουν σε επαφή, θα κομματιάσουν το στόχο τους. Βασικό μειονέκτημα, με τη λίγη δύναμη πυρός που διαθέτουν, δέχονται πολλές απώλειες στους πρώτους γύρους, καθώς και ότι βασίζονται σε σχετικά λίγες μονάδες για να καταστρέψουν tanks.
3. Balanced
Όπως λέει και η λέξη, ισορροπημένος στρατός. Έχει μία καλή σύνθεση από ομάδες κοντινής επαφής & βολές από μακρυά. Το πλεονέκτημα τέτοιων στρατών είναι η ευελιξία τους στην αντιμετόπιση των αντιπάλων. Ταυτόχρονα, η ίδια τους δύναμη είναι και η αδυναμία τους, καθώς έχουν το μισό φάρμακο για κάθε αρρώστεια, και οι εξειδικευμένοι στρατοί υπερέχουν στον αντίστοιχο τομέα τους.
1.Γ. Τάκης ο Τυχαίος, πόσο καλός είναι τελικά;Τί αξία έχει ο Imperial Guardsman? ο Space Marine? το Τermagant? ούτε 5, ούτε 6, ούτε 16 πόντους. Η αξία που έχει 1 Τάκης Φαντάρος, ισοδυναμεί με την νίκη (ή την ήττα) του στρατού σου. Μπορείς να βάλεις 2 πεντάδες scouts με λίγα ποντάκια και να ξεμπερδεύεις με τα troops, να μπορείς να κινηθείς στους Terminators, Devastators, Land Raiders... Μπορείς να βάλεις 2 εξάδες Fire Warriors και να αρχίσεις τα εξηντάποντα++ Crisis... αλλά γιατί να το κάνεις; Θα ψοφήσουν σα τα σκυλιά, και ποιός μετά θα κρατήσει το uberobjective? Άσε που είναι και kill points...
Στους περισσότερους στρατούς, 3 ομάδες από objective holders χρειάζονται. Με προστασία μεταγωγικού, όπου αυτό είναι δυνατό. Μη τσιγκουνεύεσαι το "troop"άκι.
1.Δ. Σήμερα θα φάμε Κρέας ή Κονσέρβα?Άλλη μία δυσκολία στο στήσιμο ενός στρατού, είναι ο τύπος & η ποσότητα των όπλων που θα διατεθούν. Τα όπλα χωρίζονται σε:
1.Anti-Tank - Κωδική ονομασία: Ανοιχτήρια
1.1.Long Range - Όπλα που θα χτυπήσουν από τον πρώτο γύρο. Τείνουν να προκαλούν πολλά hit, αλλά δεν έχουν εύκολο αποτέλεσμα.
1.2.Melta - Όπλα με ειδικές διατρητικές ιδιότητες. Με μειονέκτημα ότι συνήθως πρέπει να πλησιάσουν κοντά, οι πιθανότητές τους να καταστρέψουν το στόχο είναι πολύ μεγαλύτερες.
2.Anti-Horde - Κακές κακίες...
2.1.Long Range - φάε μολύβι σκύλε! Συνήθως έχουν μεγάλο αριθμό βολών.
2.2.Blast - Χτυπάνε τα μοντέλα, χωρίς να χρειάζονται ballistic. Η επιτομή του must ενάντια σε καθαρές ορδές.
2.3.Template - Όλα τα όπλα Teardrop δεν δίνουν cover saves, ενώ πετυχαίνουν αυτόματα, συνήθως 6+ μοντέλα. Μειονέκτημα είναι η κοντινή απόσταση.
3.Dual - Όπλα με σχετικά μέτριο αριθμό βολών, και επίσης ενδιάμεσο Strength από τις δύο πρώτες κατηγορίες
Το μυστικό είναι ο σωστός καταμερισμός, και η λογική του "Κάθε όπλο το στόχο του". Έχεις ένα Long Range & ένα Melta? Θα στείλεις το Long Range στο μεταγωγικό (Π.Χ. Rhino), και το Melta στο κακό και δύσκολο τανξάκι (π.χ. Land Raider). Συνήθως, ένας τυπικός στρατός χρειάζεται τουλάχιστον 3 melta weapons, και τουλάχιστον 6 Long Range, για να μπορεί να πεί ότι έχει κάποιο firebase που να μετράει. Φυσικά, όταν μιλάμε για στατικό shooting στρατό, τα νούμερα αυτά πολλαπλασιάζονται.
Όσον αφορά το αντι-πεζικό, αν ο στρατός (όπλο φαντάρου) δεν είναι αρκετό για να χτυπήσει τα αδύναμα "horde armies", τότε οι πιατέλες & τα καβουρντιστήρια είναι must, ειδικά αν δεν σπάνε εύκολα.
2. Περί μονάδων
2.Α. Μονάδες "διαδήλωση ΚΚΕ" ή "τρείς κι ο κούκος"?Πολύ σοβαρά πρέπει να ληφθεί το θέμα του μεγέθους των μονάδων. Κάποιοι στρατοί (όπως IG, SM) έχουν την δυνατότητα να ενώνουν ή να διαχωρίζουν τις μονάδες τους ανάλογα με το σενάριο. Τί γίνεται όμως με τους υπόλοιπους; Όταν το ένα σενάριο σε ωθεί να κρατάς τα Minimum των unit size, έτσι ώστε να καταλαμβάνεις περισσότερα σημεία έστω και με 1 φαντάρο, ενώ το άλλο σε ωθεί να έχεις τα maximum έτσι ώστε να δώσεις δύσκολα πόντους, το μυστικό βρίσκεται κάπου στη μέση.
Έχοντας για παράδειγμα, 60 hormagaunt στη λίστα, έχεις τη δυνατότητα να χωρίσεις από 6 δεκάδες έως και 2 τριαντάδες. Η τριαντάδα θα πεθάνει δύσκολα, αλλά θα κινηθεί δύσκολα και θα πάει σε ένα μόνο μέρος, ενώ οι ευέλικτες δεκάδες θα γίνουν βορά για τα θηρία. Οι πιό ισορροπημένες επιλογές των 3 εικοσάδων ή 4 δεκαπεντάδων, δίνει καλύτερες πιθανότητες στην ανταπόκριση των σεναρίων.
Το ίδιο ισχύει και σε άλλους στρατούς όπως Tau, με δυνατότητα 6-12 φαντάρων, όπου μαγικοί είναι οι αριθμοί 8-10.
2.Β. Μονάδες πολλαπλού εξοπλισμού & wound allocationΔιάφορες μονάδες στο παιχνίδι επιτρέπουν την αγορά διαφορετικού εξοπλισμού σε κάθε μοντέλο. Σε κάθε τέτοια μονάδα, πρέπει να δημιουργείτε όλα τα μοντέλα διαφορετικά, αν ο σκοπός είναι η μεγιστοποίηση της αποδοτικότητας μέσω της μείωσης απωλειών.
Η μείωση των απωλειών γίνεται κατανοητή μέσω απλού παραδείγματος:
Έστω μονάδα (Χ) Warlocks, mounted on Jetbikes, με μοντέλα:
Α.Β.C.Τίποτα
Έστω μονάδα (Ζ) Warlocks, mounted on Jetbikes, με μοντέλα:
A.Embolden
B.Singing Spear
C.Τίποτα
Για να μοιραστούν 6 wounds:
η ομάδα Χ θα ρίξει 6 ζάρια saves (3+), καθώς όλα τα μοντέλα είναι ίδια, και θα αφαιρέσει μοντέλα ίσα με τις αποτυχίες (στατιστικά, 2/6)
η ομάδα Ζ θα ρίξει (εφ'όσον όλοι είναι ξεχωριστοί):
Α. 2 ζάρια
Β. 2 ζάρια
Γ. 2 ζάρια
Ενώ η στατιστική υποδεικνύει ότι και εδώ, στο σύνολο των 6 ζαριών, τα 2 θα είναι αποτυχίες, υπάρχει η πιθανότητα τα χαμένα ζάρια να είναι στον ίδιο Warlock, οπότε αυξάνονται οι πιθανότητες να φύγουν λιγότεροι Warlocks από το κανονικό.
2.Γ. Upgraded vs CheapΈνα απο τα μεγαλύτερα δηλείματα όταν φτιάχνεις μία λίστα, είναι αν πρέπει ή όχι να πληρώσεις κάποιο upgrade.
Για παράδειγμα, το γνωστό Devilfish των Tau:
A.Γυμνό, κοστίζει 80 πόντους, μπορεί να μεταφέρει φαντάρους, και έχει ένα απλό όπλο.
Β.Με αρκετά καλά Upgrades, (πυροβολάει σαν Fast, έχει πάντα cover save, καλύτερο ballistic, Seeker Missiles) φτάνει τους 120 πόντους.
Αυτό σημαίνει ότι, στους 240 πόντους, θα πάρεις:
Α.3 μεταγωγικά
Β.2 μεταγωγικά
Κάθε configuration του οχήματος αξίζει τους πόντους του. Στους 80 πόντους, είναι ένα αρκετά ανθεκτικό όχημα για να μεταφέρει τον κόσμο ασφαλώς. Κάθε upgrade, του δίνει μία επιπλέον ιδιότητα, και το μετατρέπουν σιγά σιγά από μεταγωγικό σε ανθεκτικό μαχητικό. Πρέπει από την αρχή να ξέρεις για τί το θέλεις, σε συνδυασμό με τα υπόλοιπα κομμάτια του στρατού σου. Σε ένα στρατό όπου ο σκοπός είναι η ισχυρή παρουσία και η δύναμη πυρός, πρέπει να πληρωθούν όσες βοηθητικές ιδιότητες γίνεται. Σε στρατό όπου είναι ζήτημα η γρήγορη μετακίνηση μάζας φαντάρων, ή η καθαρή ποσότητα, η φθινή λύση είναι η πιό καλή.
2.Δ. Wuammikulas The Great, my HQ SlotΚάθε βιβλίο έχει μοντέλα τα οποία "γυαλίζουν" στο μάτι. Εδώ πρέπει να κάνουμε ένα διαχωρισμό σε τρείς κατηγορίες:
1)Ξυλοχαρακτήρες - Μοντέλο με πολλές επιθέσεις και καλά στατιστικά. Προφανώς η μόνη του χρήση είναι να σου κερδίζει close combats (π.χ. Dark Eldar Archon)
2)Συνεργατικοί χαρακτήρες - Μοντέλο το οποίο δεν κάνει κάτι ιδιέταιρο από μόνο του, αλλά boostάρει το στρατό με έναν από τους δύο τρόπους:
-Army List Modifications - Αλλάζει κάτι στο Army List (Π.Χ. Warboss -> Take Nobz as Troops, Astorath The Grim -> Removes limitation on Death Company)
-Army Boosting - Υποβοηθά τα μοντέλα (π.χ. Farseer -> spells, Vulkan He'Stan-> Twin Weapons)
3)Αντιχαρακτήρες - Μοντέλα που χρησιμεύουν στην εξουδετέρωση ιδιοτήτων ή πλεονεκτημάτων των αντιπάλλων (π.χ. Librarian -> Psychic Hood, Regimental Advisors -> Reserves scramble)
Κάθε κατηγορία εξυπηρετεί διαφορετικό σκοπό. Το σίγουρο είναι ένα: Χρειάζεσαι 1 HQ για να είσαι Legal!
Το ερώτημα είναι, πόσους πόντους θα δώσεις σε HQ? Πόσα Slots? Αυτή η απάντηση δεν μπορεί να δωθεί στο γενικό, καθώς κάθε στρατός χρησιμοποιεί διαφορετικά τους αρχηγούς του.